PROTOCOL COVID-19

Giesen Haptotherapie mei 2020

 

Vanaf 11 mei is het contactberoepen en dus ook haptotherapeuten weer toegestaan hun werk uit te voeren. Persoonlijke beschermingsmiddelen (zoals mondkapjes een handschoenen) zijn daarbij niet vereist. Er gelden wel andere voorwaarden, zoals de verplichting om te werken op afspraak en het (voorafgaand aan een afspraak) stellen van een aantal controlevragen over de aanwezigheid van bepaalde klachten.

Vanaf 1 juni houd ik weer min of meer regulier praktijk. Dat wil zeggen dat ik naast gesprekken in de praktijk (of via beeldbellen) ook weer een aantal oefeningen en ervaringsoefeningen op de behandelbank aanbied. Het voornaamste uitgangspunt is dat we alleen afspreken als zowel jij als ik onszelf als gezond beoordelen – voor zover we dat zelf en zonder een test kunnen inschatten. We nemen daarnaast zoveel mogelijk hygiëne-maatregelen in acht. Buiten de oefeningen die eventueel meer nabijheid vragen, houden we zoveel mogelijk de norm van 1,5 m afstand aan. Onderstaand een overzicht van de regels en voorwaarden waaronder ik mijn werk vormgeef:

 

Acties door jou:

  • Check voorafgaand aan iedere afspraak steeds weer onderstaande lijst met 5 vragen. Wanneer je één van deze vragen met ja moet beantwoorden, maak dan geen afspraak of annuleer de afspraak. Er worden daarvoor door mij geen kosten in rekening gebracht. Wees daarbij bovendien liever te voorzichtig dan te makkelijk.

  • Meldt voorafgaand aan een afspraak met mij of je meent tot één van de risicogroepen te behoren: als je ouder bent dan 65 jaar, diabetes hebt, een longaandoening of onderliggende ziekte hebt etc. We moeten dan samen bepalen hoe de begeleiding eruit kan zien.
  • Bel niet aan bij aankomst in het bedrijfsverzamelgebouw, maar bel mij op mijn telefoon. Ik kom je dan buiten of beneden in de hal ophalen zodat je geen deurbel en deurklinken hoeft aan te raken.
  • Bij aankomst was je je handen (in de keuken in de gang op de 2 etage). Ik zorg voor zeep, papieren handdoekjes en maak de kraan geregeld schoon. In plaats hiervan mag je ook handgel gebruiken bij binnenkomst in de praktijk. Ik zorg dat dit aanwezig is. Als je weer vertrekt, kun je ook gebruik maken van de handgel.
  • Het gebruik van de WC is in principe niet toegestaan (tenzij sprake is van hoge nood uiteraard). Ga daarom svp eventueel van te voren naar het toilet.
  • Ik schenk geen koffie, thee of water. Als je iets wilt drinken, neem dan zelf een flesje water mee.
  • De behandelbank is ontdaan van het zachte schapenwollen-matras, het onderlaken en de handdoek. Als we werken op de behandelbank, gebruik ik een papieren handdoek op de skai-bekleding, zodat de bank gemakkelijk is schoon te maken. Voor meer comfort kun je een eigen handdoek meenemen.
  • Het is niet mogelijk de wachtruimte te gebruiken: kom daarom svp zo precies mogelijk op tijd.

 

Acties door mij:

  • Bovengenoemde lijst met vragen geldt natuurlijk ook voor mij. Dus ook ik zal de afspraak afzeggen (eventueel zelfs vlak ervoor) als ik één of meerdere van de vragen met ja moet beantwoorden.
  • Ik zorg voor regelmatige ventilatie van de praktijkruimte en maak na iedere afspraak schoon.
  • Ik was mijn handen voor en na iedere afspraak en/of gebruik handgel.
  • Ik gebruik in principe geen mondkapje, gezichtsscherm en handschoenen, maar zal dat wel doen als jij dat prettiger vindt. Ik heb ook mondkapjes voor jou als je daar gebruik van zou willen maken.

 

NB: De checklist is gebaseerd op het document ‘Veilig werken bij contactberoepen’. Zie https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/werk/contactberoepen